
The Spin Doctor and the Nazis  

 

By Tim Luckhurst 

 

As the suspect approached the western side of Carlton House Terrace in 

Westminster on the afternoon of Wednesday 23rd November 1938, his MI5 tail 

noted that he wore a Homberg hat. He was 5’9” tall and of medium build. 

Sporting a dark grey suit with narrow-cut trousers, he was blue eyed (with a slight 

squint in his right eye) and had dark hair and a fresh complexion. He wore a light 

grey tweed overcoat and walked with his feet turned out.  The Foreign Office was 

intrigued. This man was not one of their diplomats. So, who was the man in the 

homberg, why was he making visits to the German Embassy and who was his 

contact there?  

MI5 could answer all of these questions. They had a source inside the embassy 

as well as field agents to follow discreetly and observe meticulously. The security 

service had been watching the mystery man for some time. Nevertheless, their 

answers, supplied to Sir Alexander Cadogan, Permanent Undersecretary at the 

Foreign Office, on November 29th 1938 came as a shock. The suspect was George 

Steward, the Prime Minister’s personal press officer and a colleague so dedicated 

to Neville Chamberlain that Cadogan feared Steward might be conducting private 

negotiations with the Nazi regime on his boss’s behalf.    

Now, detail made available in secret intelligence files released to the national 

archives, adds much to our understanding of this most controversial episode in 

the history of relations between the British Press and Neville Chamberlain. 

Steward spent the hours between 1.15pm and 3.50 pm on Wednesday 23rd 

November 1938 in discussion with Dr Fritz Hesse, Press Attaché at the German 

Embassy. MI5 had learned of the meeting in advance when their source in the 

Embassy told them ‘Hesse was to see a representative of the P.M.’ Their initial 

reaction was to have Hesse watched closely ‘to see whether their informant was 

lying or not’. Plainly the informant was reliable. He or she also supplied the text 

of a report Hesse sent to Hitler’s Foreign Secretary, Joachim Von Ribbentrop, 

summarising his discussions with Steward.  

Dr Hesse believed Steward had offered a dramatic improvement in Anglo-

German relations that would greatly please the Nazi elite in Berlin. His report 

reveals that the man Hesse referred to as ‘my contact with the Prime Minister’ 

offered concessions which, Hesse told Ribbentrop, ‘would have immediately the 



greatest effect on public opinion in England and would serve as the basis for a 

general Anglo-German understanding’.  Hesse believed the grounds now existed 

to achieve ‘the happiest and most far-reaching effects for the relationship between 

the two countries.’  He concluded that ‘Great Britain is ready, during the next 

year, to accept practically everything from us and to fulfil our every wish’.  

Steward’s secret visit to the Embassy was not his first. MI5 had been following 

him for a while. But the meeting during which he was identified took place in 

November 1938, just weeks after Chamberlain signed the Munich Pact handing 

most of Czechoslovakia over to German aggression. His press officer’s 

astonishing attempts to advance not just peace, but active partnership in 

international affairs between Britain and the Nazi regime, came at the high point 

of appeasement. In March 1939 Hitler would demonstrated the worthlessness of 

the Munich agreement by seizing the last remaining portion of Czechoslovakian 

territory. Until then Steward, like his boss, was riding high. Indeed, his secret 

meeting with the Nazi diplomat may have tasted additionally sweet because it 

came in the immediate aftermath of victory over his most dangerous rival.  

Rex Leeper of the Foreign Office News Department was determined to obstruct 

appeasement. Chamberlain considered him rebellious and disloyal. And the 

Prime Minister had reason to distrust this Australian-born graduate of Melbourne 

Grammar School and New College Oxford. Determined to counter the pro-

appeasement briefings that poured from Downing Street into the ears of 

newspaper proprietors, editors and correspondents, Leeper had set up his own 

rebuttal operation. Until Chamberlain’s short-lived triumph at Munich gave him 

the authority to close down the Foreign Office as a bastion of opposition to 

appeasement, Leeper had run a slick operation. It was designed to beat the one 

run on Chamberlain’s behalf by George Steward and Sir Joseph Ball, Chairman 

of the Conservative Research Department. Each of these men was determined to 

cajole newspapers into accepting and promoting their political priorities.  

Newspapers mattered in the late 1930s. Nearly 80% of households took one of 

the popular national dailies, the Daily Express, Daily Mirror, Daily Mail, News 

Chronicle, Daily Sketch or Daily Herald. Middle class families would often buy 

a quality broadsheet such as the Times, Daily Telegraph, Scotsman or Yorkshire 

Post as well. And, in his relationship with these powerful and ferociously 

opinionated titles, Neville Chamberlain was a thoroughly modern politician. He 

hated journalists, but he recognised the power of mass circulation newspapers and 

yearned to control them. In his excellent, Twilight of Truth: Chamberlain, 

Appeasement and the Manipulation of the Press,  Richard Cockett has described 

how, between 1937 and 1940, the high priest of appeasement curbed the hostility 



of British newspapers towards Nazi Germany and Fascist Italy and converted 

most of them to active support.  

Chamberlain himself maintained a friendship with Lord Kemsley, owner of the 

Sunday Times and Daily Sketch. He was also close to Geoffrey Dawson, Editor 

of The Times and a zealous appeaser. Among my favourite photographs of the era 

is one depicting Dawson deep in in conversation with Chamberlain on the tarmac 

at Heston airport in West London as the Prime Minister prepared to board his 

flight to Munich. Lord Astor of the Observer, needed no persuasion. He and his 

wife, the society hostess Nancy Astor, regarded Chamberlain as a prophet.  

Steward and Ball helped him with these newspapers and with the mass market 

Daily Mail, Daily Express, News Chronicle and Daily Telegraph.  James 

Margach, lobby correspondent of The Times, observed acidly that ‘from the 

moment he [Chamberlain] entered Number 10 in 1937 he sought to manipulate 

the Press into supporting his policy of appeasing the dictators.’ 

Much of his success was due to George Steward’s brilliant manipulation of the 

parliamentary lobby. As a group of senior political journalists with privileged 

access to Westminster and Whitehall, the lobby had existed since 1855.  Steward 

set out to use it in a new way. The old tradition whereby respected members of 

the lobby could talk freely to MPs, ministers and civil servants appalled him. By 

using such contacts a good reporter might find and report a range of competing 

opinions. Steward aspired to present appeasement as the settled will of a united 

cabinet and the ideal way to secure British interests.  

To achieve his ends, George Steward concluded that all significant information 

about government policy must reach lobby correspondents through his lips or 

those of a loyal minister. And, by making regular, scheduled lobby briefings the 

key source of news, he tamed many of the most powerful correspondents. If they 

listened and reported what he told them without attribution – as lobby rules 

required – they would remain privileged insiders. That their readers would be 

conned into imagining these ostensibly factual insights into Government thinking 

were unchallenged truth was, of course, the whole point. And Steward was good 

at it. By the time Chamberlain most needed support from political journalists, 

Steward’s remodelled lobby worked so well that loyal ministers were often happy 

to brief the correspondents themselves.  They knew their words would be 

presented as authoritative and that the rules on attribution meant they could not 

be held accountable for what they said.    

What really got under Steward’s skin was that Rex Leeper, the upstart colonial at 

the Foreign Office, was almost equally adept. Leeper had gathered around him a 

loyal coterie of diplomatic correspondents to whom he offered a bespoke service 



on lobby terms: lots of insider information but no-attribution. Among those who 

listened attentively were F.A. Voigt of the Manchester Guardian Vernon Bartlett 

of the News Chronicle Victor Gordon-Lennox of the Daily Telegraph, Norman 

Ewer of the Daily Herald and Charles Tower of the Yorkshire Post. 

Leeper showed these correspondents secret diplomatic cables and analyses 

carefully selected to make the case against appeasement as emphatically as 

possible. In this respect, Leeper was no less selective than Steward. He would 

show his correspondents truly sensitive material, but only if it would help the 

cause. One veteran correspondent called these journalists ‘Leeper’s pets’. But 

they were not quite as meekly obedient as Steward’s disciples. When their 

newspapers declined to publish stories that went too blatantly against the line as 

preached by Downing Street, several of Leeper’s correspondents offered them to 

the private, anti-appeasement newsletters then circulating. These alternative 

outlets, such as Claude Cockburn’s The Week, achieved real influence among 

opinion formers precisely because they were prepared to challenge the stifling 

orthodoxy about appeasement promoted so avidly by George Steward.   

And Rex Leeper did not toil alone. Until the end of 1937 he was supported by Sir 

Robert Vansittart, Cadogan’s predecessor as Permanent Under Secretary at the 

Foreign Office and a passionate opponent of appeasement. Vansittart ran an 

intelligence operation to obtain news about the activities of the Nazi regime in 

Germany. He used material his agents supplied on German rearmament and the 

growth of concentration camps to brief like-minded MPs including Winston 

Churchill. Vansittart encouraged Leeper to take similar risks.          

By the time of Steward’s clandestine meeting with Hesse, both Rex Leeper and 

Sir Robert Vansittart had been forced out of their frontline jobs at the Prime 

Minister’s insistence. But a draft of the report Hesse wrote to Ribbentrop after 

their long meeting on November 23rd 1938 contains powerful evidence that 

George Steward still did not trust the Foreign Office to support Chamberlain’s 

policy. Nor was he prepared to forgive his erstwhile enemies. Steward told his 

Nazi friend that their proposed Anglo-German agreement ‘should not be 

negotiated through ordinary diplomatic channels, but settled direct between the 

Fuhrer and Chamberlain, in which case complete secrecy on the English side 

could be reckoned with until its completion.’ Clearly, Steward remained 

determined to cut the Foreign Office out of any deal. He imagined that Anglo-

German amity would burnish his beloved Chamberlain’s reputation as the hero 

of the age.    

Secret intelligence documents, culled from the key point of liaison between the 

Foreign Office and Britain’s intelligence services, show that Steward also offered 



the Nazi diplomat a chilling vision of future cross-party and newspaper support. 

Hesse wrote that Steward told him: ‘he would vouch that such a declaration would 

also be used by the Labour Party to make a fundamental declaration of friendship 

to Germany and also that the English Press would fundamentally change its 

attitude’. Hitler was disproportionately sensitive about anti-Nazi opinion in 

British newspapers. He imagined it expressed government policy.   

Dr Fritz Hesse was a Nazi diplomat anxious to impress his masters and to advance 

his career. But there is no reason to doubt that George Steward made the offers 

he described. Steward worked zealously to advance the cause of appeasement 

throughout Chamberlain’s premiership and saw all who challenged his master as 

enemies of the national interest. The battle he fought against Rex Leeper was as 

rancorous and as personal as any fought between Alastair Campbell and Gordon 

Brown’s spin doctor Damian McBride. George Steward was the first person to 

do a job comparable to the one modern spin doctors such as Joe Haines, Alastair 

Campbell and Bernard Ingham would fill. And he exercised similar power at a 

uniquely sensitive historical moment. We know how highly Chamberlain valued 

his services. 

In the recently released documents, a treasure trove of communications between 

the Foreign Office and Britain’s intelligence services, is a self-typed document 

prepared by Sir Alexander Cadogan, Vansittart’s replacement at the Foreign 

Office. In it, Cadogan debates the pros and cons of confronting the Prime Minister 

with MI5’s evidence about George Steward’s clandestine meetings with Hesse. 

Cadogan worried that Chamberlain ‘Would probably think that his policy of 

appeasement had been torpedoed by the wicked anti-German Foreign Office’. 

Nevertheless, the new Permanent Undersecretary concluded that Chamberlain 

must be told. If the negotiations proposed by Steward were to proceed ‘they can 

only result in discomfiting the moderates in Germany, in confirming the 

extremists in power, and in some bogus settlement which will be the beginning 

of the end of the British Empire, chloroformed as it will be by a totally false 

impression of security’. 

Briefed by Cadogan, Lord Halifax, the Foreign Secretary, confronted 

Chamberlain with MI5’s report.  Chamberlain managed to appear ‘aghast at the 

news’,  but his subsequent conduct did nothing to suggest that the Prime minister 

disapproved of his press officer’s activities or disowned his approach. George 

Steward’s job was secure. He remained at Neville Chamberlain’s side until 

Winston Churchill took office in May 1940.       

 



Tim Luckhurst is Professor of Journalism at the University of Kent.  

The files referred to are from the Permanent Undersecretary’s Department, an 

important point of liaison between the Foreign Office and the Intelligence 

services. They may be accessed via http://www.secretintelligencefiles.com/The-

Collection/Overview or in The National Archives.  

        

 

 

  

http://www.secretintelligencefiles.com/The-Collection/Overview
http://www.secretintelligencefiles.com/The-Collection/Overview

